http://lovepowerman.com

İMAM-I GAZALİ’NİN HAYATI ve ESERLERİ

15 Temmuz 2010 | Kategori: Bilim Adamları

İMAM-I GAZALİ’NİN HAYATI ve ESERLERİ

HAYATI

İslam düşünce tarihinin en seçkin simalarından biri olan İmam-ı Gazali,miladı 1058 tarihinde Tus şehrinde dünyaya geldi. Adı Muhammed,babasının adı da yine Muhammed’dir. Hüccetül İslam ve Zeynüddin lakaplarıyla tanınır.
Babası el emeğiyle geçinen fakir, fakat salih bir insandı. Oğullarının iyi yetişmeleri için elinden geleni esirgememişti.
Gazali ilk tahs ilini doğduğu şehir olan Tus’ta sonrada Cürcan’da yaptı.Cürcan’da okurken devamlı not tuttuğu bir defteri vardı. Memleketine döndüğünde yolda soyuldu ve defteri haydutlar tarafından alındı. Gazali haydutların reisinden defterinin geri verilmesini istedi. Reis “Defteri ne yapacaksın?” diye sorunca: “O defteri içindeki bilgileri elde etmek için
memleketimi bırakıp yıllarca gurbette yaşadım. Bütün bildiklerimi oraya yazdım” dedi. Reis güldü ve: “Ne biçim ilim öğrenmekki, defterin alınınca bilgin kalmıyor!” dedi. Defterini geri verdi. Bu olayın Gazali üzerinde büyük etkisi olmuştur. Eve döner dönmez deftere yazdıklarının tümünü ezberlemiştir.Gazali’nin yaşadığı dönemlerde gerek siyasi ve gerekse fikir alanlarda büyük kargaşalık vardı. Abbasi hakimiyeti zayıflamaya yüz tutmuş,Alparslan ve Melikşah’ın hükümdarlığındaki Selçuklu Devleti ise büyük ilerlemeler kaydediyordu. Devlet idaresinde büyük beceriklik gösteren Nizamül Mülk o devrin en parlak ilim yerleri olan İslam medreselerini açıyordu. O devirlerde ileri olan ilim medreseleri, Gazali gibi güneşleri
yetiştirdiği gibi Hasan İbn-i Sabbah gibi delileri ve Ömer Hayyam gibi hayalcileride türetiyordu .Gazali’nin yaşadığı sıralarda siyasi sahada görülen büyük karışıklık,fikri alanda da en yüksek dereceye çıkmışt ı. Ehl-i sünnet , İslamı kendisine uydurmağa çalışan Yunan Felsefesi ve Kur’an-ı kendi karanlık düşüncelerine göre yorumlamaya çalışan batınilerin her biriyle ayrı ayrı mücadele etmek zorundaydılar. Gazali’nin yaşadığı bu atmosferi gözönünde tutmadan, Gazali’yi anlamaya kalkışmak gerçekçilik olamaz.Gazali, en önemli tahsilini Nişapur’da, zamanın en büyük âlimlerinden biri olan Ebul Maali el Cüveyni’nin yanında aldı. Hocasından özel ilgi gören Gazali, onun seviyesine ulaşmaktan geri kalmadı. Hocasının ölümünden
sonra da Nizamül Mülk tarafından Nizamiye Medresesine baş müderris olarak tayin edildi. Etrafında kalabalık bir talebe topluluğu oluştu ve halk tarafından da çok sevildi. Fakat 38 yaşına gelen Gazali’nin ruh âleminde büyük sarsıntılar meydana geldi ve parlak hayatı terk etti. Gazali, kendi yazdığı “El-Mûnkizu Mineddalaf” adlı otobiyografis inde bu durumunu genişçe anlatmaktadır.Gazali’nin hayatında görülen bu değişiklik, içini kemirmeye başlayan ve gittikçe büyüyen bir şüpheden ileri geliyordu. Bu depresyon maddi bakımdan da onu yormuş , vücudu rahatsızlık geçirmeğe başlamıştı.Medres eden ayrılan Gazali Bağdat’ı terk edip , yalnızlığa çekildi. Sofiyane bir yaşayışla seyahate çıktı. İki yıl Şam’da yaşadı. Sonra da Kudüs’e gitti.Uzun süren nefis mücadelesinden sonra, Yüce Allah’ın lütfu ile,şüphelerinden kurtulup, tam bir imana kavuştu. Bağdat ‘a tekrar dönüp en büyük eseri olan “İhya”yı tekamül ettirmeye başladı. Sonra sıkılıp tekrar yalnızlığa çekildi. On yıl süre ile Tus şehrinde bu hayatını sürdürdü.O sıralarda İslam âleminde bozgunculuk had safhaya varmıştı. Nizamülü-Mülk’ün ricası ve âlimlerin isteğiyle tekrar hocalığa başladı. Ömrünün sonlarına doğru kendi şehri olan Tus’a döndü. Orada bir tekke ve medrese
inşa ettirip, ömrünü irşad ve ibadetle geçirmeğe başladı. 19 Aralık M. 1111 tarihinde vefat etti. Allah’ın rahmeti üzerine olsun. Amin…

İMAM-I GAZALİ’NİN FİKİR HAYATI

İmam-ı Gazali’nin fikir hayatı bilhass a iki yönde büyük ilerleme kaydetmiştir.

1- Fels efeyi tenkid etmek,

2- Kelam ilmini yepyeni bir tarzda anlatmak.

“Kimya-ı Saadet” Gazali’nin en büyük eseri olan ” İHYA”nın genişçe özeti mahiyetindedir.
Gazali, İslam fikir sahasında bir yolbaşıdır. Eserleri, yazıldıkları andan günümüze dek Müslümanlar tarafından en çok okunan yapıtlardır.Gazali, eserleriyle İslam fikir dünyasında yepyeni ufuklar açmış, ehl-isünnet yolunun daha iyi anlaşılması ve tatbik edilmesi için vesile olmuştur.Bu gibi temel eserlere şüphesiz günümüzde çok fazla ihtiyaç duyulmaktadır.İnancı ve ebedi saadeti açısından çok büyük tehlikelerle karşı karşıya bulunan günümüz Müslümanı, bu tehlikelere karşı koyabilmek için yüklü bilgi ile donanmış olması gerekirken, ne yazıkki ondan tamamen koparılmanın bedbahtlığını yaşıyor.Buna karşı koymanın tek yolu temel eserleri okumak, İslamı iyi öğrenmek ve eksiksiz tatbiketmektir. Bu açıdan elinizdeki eser çok büyük değer
taşıyor.
Sayın Okuyucu!
Okudukça göreceks inizki Gazali her konuda şaşırtıcı bir ilmi derinliğe sahiptir. Mantığa büyük önem vermiş , tatmin edici açıklamalarda bulunmuştur. Biz de anafikirden ayrılmadan elimizden geldiği kadar Gazali’nin yazdıklarını anlaşılır bir hale getirmeğe çalıştık. Hata yapmamaya uğraştık. Fakat hatasız olan yalnız Yüce Allah’tır.Eksiklerimizi hoşgörüyle karşılamanızı ümit eder, Yüce Allah’tan bu eseri hepimiz için hidayet vesilesi yapmasını niyaz ederiz.Çalışmak bizden, başarı Allah’tan.

ÖNSÖZ

Yüce Allah’a gökteki yıldızlar, çöllerdeki kumlar, havadaki zerrecikler,yeryüzüne inen su damlaları, ağaç yaprakları sayısınca hamd ve senalar olsun. Büyüklük, yücelik, ululuk, teklik ona mahsustur. Onun birliğinin delilleri güneş kadar parlak ve açıktır. Sıfatlarıda kesin deliller ile bellidir.Onun ululuğunun üst derecesini hiçbir yaratık bilemez. Hiç kimse onu tamanlamıyla anlayamaz Kavrayamaz.Akıl yolu ile ululuğunun derecesini anlamak imkansızdır. En akıllı insan bile, celal nurunun başlangıcında hayrete düşer ve anlama kabiliyeti orada son bulur. Onun yolunda ilerleyenler ve ona yaklaşmak için çaba gösterenler mesafe katettikçe onu hakkı ile tanımaktan aciz olduklarını buyruklarına uymaktan kusurlu bulunduklarını idrak ederler. Bu velilik makamının en üst derecesidir. Ham ve senada eksikliklerini itiraf etmekde peygamberlerin vardığı makamın en üst derecesidir.Ancak onu tanımaktan acze düşüp, tamamen tanımamazlıktan gelmek, derin bir sapıklıktır. Onu tam anlamıyla tanımak için benzetme yapmak veya örneklerle açıklamalar yapmaya çalışmak da faydasızdır. Kullara yaraşan şey “Ben insanları ve cinleri ancak bana ibadet etsinler diye yarattım.” ilahi düsturu unutmamak ve bunun ışığı altında O’na tapmayı elden bırakmamaktır. Yaratılanın vazifesi, yaratıcısının akıllara durgunluk veren işlerini ve sıfatlarının büyüklüğünü bir an olsun aklından çıkarmamak ve ona ibadetten geri kalmamaktır. Böylece âlemde bulunan her şeyin, O’nun nurunun bir parıltısı olduğunu anlar ve kendisini “Her şey Allah’ındır.O’ndan başka bir şey yoktur” fikri kaplar.Milyo nlarca salat v e selam, insanların önderi, peygamberlerin sonuncusu ,ilahi sırların kendisine gösterildiği seçkin insan Muhammed Mustafa (S.A.V.) ya ve her biri ümmetinin yol göstericisi ve şeriatın bildiricisi olan ashabına olsun.
Sayın okuyucu!
İns anoğlu eğlenmek ve boş şeylerle uğraşmak için yaratılmamıştır. Hatta yalnız insan değil, var olan hiçbir şey boşuna yaratılmamıştır. Kainat her haliyle göz ve ruha hitap eden değişik şeylerin, zıtlıkların ve akıl almaz uyumsuzlukların bulunduğu bir hikmet ve ibret aynasıdır.İnsanın dünyadaki varlığı için bir başlangıç var isede, ahiret teki varlığı
devamlı ve sonsuzdur. Vücudu gerçi topraktan yaratılmış ve basit isede ruhu ulvi ve yüksektir.Yaradılışının başlangıcında kötü ve hayvani sıfatlar karışmış nefsin kötü önderciliğine düçar olmuşsada, kötülükle mücadele çukurunda yoğrulup, iyiliği arama potasında pişerek bu kötü ve hayvani sıfatlardan arınır. “Ey nefs,Rabbine dön” çağrısı ile Esfel-i safilinden
(alçakların en alçağından), a’lay-ı illiyyine (yükseklerin zirvesine) kadar her derece onun içindir. Tembellik yapar,asi olursa en çukura düşer, aklını kullanır, Allah yolunda çalışırsa en yükseğe tırmanır.Esfel-i safiline (alçakların aşağısına) saplanmak, hayvanlar derecesine inip, şehvet ve öfkesine esir olmaktır. En yüksek dereceyi elde etmek de,şehvet ve öfkesine sahip olmak ve kesin olarak onların yönetimini ele geçirmektir. İnsan şehvet ve öfkesinin yönetimini ele alınca, Yüce Allah’a
kulluk makamına kavuşur. Bu makam is e meleklere mahsustur. İnsanın eldeedebileceği en yüksek derece budur. Bu derece elde edilip Yüce Allah’a yakın olunca, bir an için olsun ondan ayrılmaya dayanamaz. Onun cenneti bu olur. Göz mide ve diğer organların arzu ettiği cennet bunun yanında aşağı kalır.İnsan yaradılışının başlangıcı noksan ve aşağı olduğu için, nefsiyle
uğraşıya girmeksizin ve onu köreltici ilaçlar almaksızın bu yüksek dereceye kavuşmak mümkün olmaz.
Altını bakır, pirinç ve diğer madenlerden ayırmak nasıl güç ise, insanıda hayvanlık sıfatlarından arındırıp meleklerin saflığına ulaştırmak için gereken ilacı elde etmek te o derece zordur.İş te bu kitabı yazmamdaki gaye, gerçek kurtuluş ilacını bütün bileşimleriyle beraber okuyuculara açıklamaktır. Onun için bu kitaba Kimya-ı Saadet (Kurtuluş reçetesi) ismini verdik. Bağışlayıcı olan Allah’tan yalvarış ve yakarışım bu kitabı ismine uygun olarak insanların kurtuluşuna vesile kılmasıdır.
Bilhassa Kelam ve özelliklede akaid sahasındaki fikirleri İslam düşünce tarihin de bir dönüm noktası teşkil eder.”İHYA”kitabı,bu cephesinin meyvesidir.
Gazali, ehl-i sünnete aykırı fırkalarla, bilhassa mutezile ve batinilerle mücadele etmiş , yazdığı eserlerle onların bozuk fikirlerini çürütmüştür.Felsefe alanında da Aristo’ya ve onun devamı olan İbn-i Sina ile Farabi’ye çatmış , yanlış taraflarını apaçık ortaya çıkarmıştır.Fazali, felsefe ve kelamdan başka tasavvuf alanın da da büyük ilerlemeler kaydetmiştir. Ona göre yalnız akıl, insanı kurtuluş ve saadete götüremez.Gerçek bilginin kaynağı ise ilahi nurdur.

İMAMI GAZALİ’NİN BAŞLICA ESERLERİ

1- İHYAÜ ULUMİT-DİN: Gazali’nin en büyük ve en tanınan eseridir. Fıkıh ve tasavvuftan bahs eder. Dört kısımdan meydana gelmiş ,her kısım on bölüme ayrılmıştır. İhya, yazıldığından bugünedek İslam âleminde en çok okunan kaynak kitaplardan birisidir.
İhya’nın değerini belirtmek amacıyla, büyük âlimlerce söylenmiş birkaç övgüyü belirtmeden geçemeyeceğiz:

Hadis hafızı İmam Zeyneddin Ebul-Fazl el-Iraki diyor ki:
” İhya İslam dini hakkında yazılmış en büyük kitaplardan biris idir.”
Şeyh Ebu Muhammed el-Kazeruni diyor ki:
“Eğer bütün ilimler yok olursa, hepsi ” İhya”dan çıkabilir.”

2- KİMYA-I SAADET: İhya’nın farsça yapılmış özet -tercümes i
mahiyet indedir. İman, amel, tasavvuf ve ahlaktan bahs eder.

3- EL-MÜNKİZU MİNED-DALAL: İmam-ı Gazali’nin fikri otobiyografis idir.
Gazali bu kitabında kalbini kaplayan şüphelerden ve bu şüphelerden nasıl
kurtulduğundan bahs eder.

4- TUHFET-ÜL FELASİFE: Aristo felsefesinin eksikliklerini belirtir.

5- EL-KISTAS-ÜL MÜSTAKİM:

6- BİDAYET-ÜL HİDAYE: Dini ve ahlaki bilgiler en kolay anlaşılır bir şeklide halka hitaben yazılmış t ır.

Gazali’nin bilinen bütün eserlerinin sayısı 75′i bulmaktadır.

I’ve seen so far is in perfect

http://www.lovepowerman.net

http://www.lovepowerman.com

ibrahim uzun web site admin




5 Yorum yapılmış İMAM-I GAZALİ’NİN HAYATI ve ESERLERİ

Avatar

şükür

15 Ocak 2012 Saat 13:21

gazali nin r.a o zaman ki vazifesini şimdi risale i nur yapıyor.
Gazalinin hakkında yazılan bu yazıları okurken kısmen bu zamanı ve bediüzzamani aynada müşahede eder gibi oldum. Allah razı olsun. Selamlar

Avatar

OSMAN YÜKSEL SERDENGEÇTİ

12 Mart 2012 Saat 08:42

SALAVATI ŞERİFELER VE HİKMETLERİ (Bismillahirrahmanirrahim)

El Ahzab Sûresi 56. ayet-i kerimede Allah-ü Teâlâ buyurmaktadır ki; “Gerçekten Allah ve melekleri Peygambere salât ederler, O’ nu överler. Ey iman edenler! Siz de O’nu övün ve O’na salât ve selam edin, O’ na gönülden teslim olun.”

1-Allahümme salli ve sellim ve barik ala seyyidina Muhammedin ve ala ali seyyidina Muhammedin bi adedi ilmike.

Manası: Ey Allahım ! efendimiz Hz. Muhammed’e (S.A.V.) ve efendimiz Hz.Muhammedin (S.A.V.) aline nihayetsiz olan ilminin adedince salatu selam ve bereketler ihsan eyle.

2- Allahümme salli ve sellim ala seyyidina Muhammedin el-müştemili alel hakayiki.

Manası:ALLAH’ım, Efendimiz MUHAMMED üzerine bütün hakikatlar ile O’na salat ve selam eyle

3-Allahümme salli ala seyyidina Muhammedin ve ala ali Muhammedin ve sellim.

Manası:Ey Allahım ! Efendimiz, büyüğümüz Muhammed’e, evladu iyaline, ashabına salatu selam eyle.(Rahmet et, selametlik ver.)

Riyâzül Ehadis adlı kitaptan alınmıştır. Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki; “Cennette bir ağaç vardır ve ismi Mahbube’ dir. Ak meyvesi olur, nardan küçük elmadan büyük, sütten ak, baldan tatlı ve kaymaktan yumuşaktır. O meyveden ancak bu salavata devam edenler yer.”

4-Allahümme salli ala Muhammedin ve ala âli Muhammedin hatta yebka minessalati şey’ün, verham Muhammeden ve ala ali Muhammedin hatta la yebka minerrahmeti şey’ün ve barik ala Muhammedin ve ala ali Muhammedin hatta la yebka minel bereketi şey’ün ve sellim ala Muhammedin ve ala ali Muhammedin hatta la yebka minesselami şey’ün.

Manası: (Ey Allah’ım, Muhammed Mustafa’ya ve aline öyle rahmet eyle ki rahmetinden onlara kavuşmayan asla bir şey kalmasın. Muhammedi ve alini öyle esirge ki onlara ulaşmayan asla rahmet kalmasın. Muhammed Mustafa’ya ve O’nun aline öyle salat ve selam eyle ki onlara kavuşmayan hiç bir selam kalmış olmasın.)

Ezhar adlı kitaptan, İbni Ömer (ra)’ den rivayetle: Bir gün Efendimizin huzurunda, bir devenin hırsızlığı sebebiyle iki kişi birbirinden davacı iken deve lisâna gelmiş ve gerçek sahibini söylemişti. Bunun üzerine Resûlullah Efendimiz (sas) deve sahibine; “Sen ne okudun ki Medine’ nin mahalleleri melekler ile doldu ve deve konuştu?”, diye sordu. Bunun üzerine adam aşağıdaki salavat-ı şerifeyi okuduğunu söyledi. Peygamber Efendimiz (sas) de buyurdular ki; “Senin yarın, sıratı geçerken yüzün ayın ondördü gibi nurlu ola!.”

5-Allahümme salli ve sellim ala seyyidina Muhammedin adede ma ehate bihi ilmüke ve ma cera bihi kelamüke.

Manası: Allah’ım, kalemin cari olduğu ve ilmin ihata erdiği kadar Efendimiz Muhammed Mustafa’ya rahmet eyle, salat eyle.

6-Allahümme salli ve sellim ala gayetil âlemine ve ayetil âlemine.

Manas: Allah’ım, Muhammed üzerine alemlerin sayısınca rahmet eyle, mübarek eyle. O’na alemler sayısınca salatü selam olsun.

7-Allahümme salli ve sellim ve barik ala seyyidina Muhammedin kema yenbeği lişerefi nübüvvetihi ve li izami kadrihil azim.

Manası: Ey Allah’ım, Efendimiz Muhammed üzerine rahmet ve bereket kıl ki, şan ve şerefine ve yüce büyüklüğüne layık olsun.

8-Allahümme salli ala men hatemte bihirrisalete ve eyyedtehu binnasri vel kevseri veşşefaati.

Manası: Ey Allah’ım, kendisiyle Peygamberliği hidayete erdirdiğin; yardımın, havzı kevser ve şefaat selahiyetiyle desteklediğin Muhammed Aleyhisselama salat ve selam buyur.

9-Allahümme salli ve sellim ala seyyidina ve nebiyyina ve habibina Muhammedin fil evvelin.

Manası: Ey Allah’ım, Efendimiz, Peygamberimiz, sevgilimiz olan Muhammed üzerine rahmet eyle, salat ve selam eyle.

10-Allahümme salli ve sellim ala seyyidina ve nebiyyina ve habibina Muhammedin fil ahirin.

Manası: Ey Allah’ım, sonrakiler arasında da Efendimiz, Peygamberimiz, sevgilimiz olan Muhammed’e rahmet eyle, salat ve selam eyle

11-Allâhümme salli alâ Muhammedin ve enzilhül münzelel mukarrebe indeke yevmel kiyâmeti

Manası:Ey Allah’ım! Hz. Muhammed’e Salatu selam et, ve onu kıyamet gününde sana yakın bir yere(makam-ı Mahmut’a) indir.

Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki;
“Kim bu salavati okursa benim sefaatim ona vacib olur.”

Kadı İyaz’ ın Şifâ-i Şerif Kitabından, Zeydülhab (ra)’ dan rivayetle: Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki; “Kim bu salavatı okursa benim şefaatim ona vacib olur.”

Allâhümme salli alâ Muhammedin ve enzilhül münzelel mukarrebe ındeke yevmel kıyâmeti.

İmam-ı Malik Hazretlerinin Muvattâ’ sında, İmam Ahmed ibni Hambel Hazretlerinin Müsnedinde bulunan ve Ruveyfâ bini Sâbitil Ensâri (ra)’ den rivayetle: Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki; “Her kim bana salavat verirse sonunda bunu okusun.”

Allâhümme enzilhül mak’adel mukarrebe ındeke yevmel kıyâmeti.

12- Allâhümme salli alâ Muhammedin abdike ve resûlike ve alel mü’minîne vel mü’minât vel müslimîne vel müslimât

Manası:
Allahım ! kulun ve Resulun Hz.Muhammed’e salat (Rahmet) et. Mümin olan erkek ve kadınlara, müslüman olan erkek ve kadınlara da merhamet eyle.

Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki;
“Bir kimse malinin çok olmasini istiyorsa, bu suretle salavat okusun.”

Ebu Said-i Hudri (ra)’ den rivayetle: Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki; “Her fakir kimse sadaka verenlerin sevabı kadar sevab almak isterse bu vechile salavat versin.”

13-Allâhümme salli alâ seyyidinâ Muhammedinin nebiyyi kemâ emertenâ en nusalliye aleyh,

Ezhâr-ül Ehadis Kitabında, Enes İbni Mâlik (ra)’ den rivayetle, Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki; “Şu geçen kimsenin hergün kazandığı kadar hiç kimse amel edemez çünkü Cebrail (as) bana bildirdi ki, bu kimse hergün on defa şu salavâtı verir.”

14-Allâhümme salli alâ Muhammedin abdike ve resûliken nebiyyil ümmiyyi.

Enes Ibn-i Mâlik’ ten rivayetle: Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki;”Kim Cuma günleri bu sekilde salavat getirirse Hak Teâlâ onun seksen yillik günahini affeder ”

15- Allâhümme salli alâ Muhammedin kemâ hüve ehlühû, Allâhümme salli alâ Muhammedin kemâ tuhibbü ve terdâ lehû

Ravzatul Ehbab kitabında, Ebubekir Sıddık (ra)’ dan rivayetle: Peygamber Efendimiz (sas) sağ tarafına oturmuşlardı, bu esnada kapıdan birisi girdi ve Efendimiz bu zâtı benimle kendi arasına oturttu. Adam gittikten sonra buyurdu ki; “Bu kişi bana şu şekilde salavat verir, onun için ona ikrâm et.”

16- Salavâtullâhi ve melâiketihî ve enbiyâihî ve rusülihi ve cemîi halkihî alâ seyyidinâ Muhammed ve alâ âlihî ve aleyhisselâm ve rahmetullâhi ve berekâtühû.

Riyâzil Müzekkirin kitabından alınmıştır. Hz. Ali (krv) Efendimiz buyurdular ki; “Her kimse günde on kere ve Cuma gününde yüz kere bu şekilde salavat verirse inşallah kıyamet gününde Efendimiz (sas) elinden tutar.”

Ihyâ-i Ulûm kitabinda Imam Gazâli buyurmuslardir ki;
“Her kim yedi Cuma, yedişer defa bu şekilde salavat verirse insallah Efendimizin sallallahu aleyhi ve sellem şefaatine nail olur.

17-.Allahümme salli ala seyyidina Muhammedin ve ala alihi adede kemalillahi ve kema yeliyku bi kemalih.

70 bin salavat kıymetinde bir salavat olduğu söylenir

18-Allahümme salli ala seyyidina Muhammedin adede ma fi ilmillahi salaten daimeten bi devami mülkillah.

Alah’im! Efendimiz Muhammed’e Senin ilminde bulunanlar sayısınca ve mülkün devam ettigi sürece salat ve selam eyle

Hz. Fatıma buyurmuş: Bir kimse bu salavatı bir kere okursa denizler mürekkep, ağaçlar kalem olsa bunun sevabını yazmakla bitiremez.

19- Allâhümme enzilhül mak’adel mukarrebe indeke yevmel kiyâmeti

Manası:
Ey Allah’ım! Hz. Muhammed’e Salatu selam et, ve onu kıyamet gününde sana yakın bir yere(makam-ı Mahmut’a) indir.

Peygamber Efendimiz (sas) buyurdular ki;
“Kim bu salavati okursa benim sefaatim ona vacib olur.”
“Her kim bana salavat verirse sonunda bunu okusun.”

20 *Allahümme salli ala Muhammedin ve Ademe ve Nuhin ve İbrahim’e ve Musa ve İsa ve Yusuf ve Yahya ve Eyyüp ve Harun ve İsmail ve İshak ve Yakup ve İdris ve Süleyman ve Zekeriya ve Zülkif ve Hud ve Sit ve Salih ve Zülkarneyn ve Şuayp ve Hızır ve İlyas ve Davut ve Lokman ve Uzeyr ve Yunus ve Lut ve Yuşa ve Danyal ve Ehli beyti Mustafa ve ma beynehum minen nebiyyine vel mürselin, salavatullahi ve selamuhu aleyhim ecmain

Manası:
Allahım ! Hz.Muhammed’e(S.A.V.), Hz.Adem, Hz.Nuh,Hz.İbrahim,Hz.İsa(A.S.V.) ve bunların arasında (gelip geçmiş bütün) peygamberlere rahmet ihsan eyle.

21*Allâhümme salli alâ seyyidinâ Muhammedin ve alâ âlihî ve eshâbihî ve evlâdihî ve ezvâcihî ve zürriyyetihî ve ehli beytihi Mustafa ve ashârihi ve ensârihî ve muhibbîhi ve ümmetihî ve aleynâ meahüm ecmaîn.

Şifa-i Şerif kitabından, Hasan Basri Hazretlerinden rivayetle. Buyurmuştur ki; “Her kim sevgili Peygamber Efendimizin havzından (Kevser Havuzu) içmek isterse, şu şekilde salavat versin.”

22-*Subbanallahi ve bihamdihi Subhanallahil azim, estağfirullahe ve etübu ileyh

Manası:Her türlü noksanlıktan münezzeh olan ve kemal sahibi olan Allaha hamd ederim.

Âişe radıyallahu anhâ şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem vefatından önce sık sık “Sübhânallahi ve bi-hamdihî, estağfirullâhe ve etûbü ileyh: Ben Allah’ı ulûhiyyet makamına yakışmayan sıfatlardan tenzih eder ve O’na hamdederim. Allah’tan beni bağışlamasını diler ve günahlarıma tövbe ederim” derdi.Buhârî, Ezân 123, 139; Müslim, Salât 218-220
Sübhânallahi ve bi-hamdihî zikrinin önemini Resûl-i Ekrem Efendimiz muhtelif ifadelerle dile getirmiştir. 1415 numaralı hadiste geçtiği üzere, bu zikrin “Allah’ın en çok hoşlandığı söz” olduğunu söylemiştir.1413 numaralı hadiste gördüğümüz üzere“Bir kimse günde yüz defa sübhânallahi ve bi-hamdihî derse, onun günahları deniz köpüğü kadar bile olsa hepsi bağışlanır”buyurmuştur. Yine 1442 numaralı hadiste okuduğumuz üzere sübhânallahi ve bi-hamdihî diyen kimseye “cennette bir hurma ağacı dikileceğini” müjdelemiştir. Tövbe ve istiğfâr etmenin faziletini ve değerini ise üzerinde durduğumuz bu konudaki hadislerden anlamaktayız.
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in Rabbine kavuşacağını bildiği günlerde bu zikri dilinden düşürmemesi, onun önemini göstermeye yeterlidir.
115 numaralı hadiste hem bu rivayet hem de onun benzeri birkaç rivayet bir arada bulunmaktadır. Onlardan öğrendiğimize göre Nebiyy-i Muhterem Efendimiz, hem tesbihi hem hamdi hem de tövbe ve istiğfârı ihtiva eden bu zikri, Mekke’nin fethinden sonra kıldığı namazlarda, özellikle bu namazların rükû ve secdesinde çokça okumaya başlamıştı. Hz. Âişe bunun sebebini sordu. Peygamber aleyhisselâm da “Rabbim bana ümmetimde bir alâmet göreceğimi, onu gördüğüm zaman bu zikri çokça söylememi emretmişti. Ben de alâmeti gördüm”buyurdu (Müslim, Salât 220). Demek oluyor ki, Resûl-i Ekrem Efendimiz Mekke’nin müslümanların eline geçmesinden, müslümanların düşmanları karşısında büyük bir zafer kazanmasından ötürü Allah’a şükrünü, hamdini ifade ediyordu. Bunu ona, “İzâ câe nasrullâhi ve’l-feth” diye başlayan 110. Nasr sûresini göndermekle Cenâb-ı Hak emretmiş ve “Allah’ın yardımı ve zaferi gelip de insanların bölük bölük Allah’ın dinine girmekte olduklarını gördüğün vakit, Rabbine hamdederek O’nu tesbih et ve O’ndan mağfiret dile. Çünkü O, tövbeleri çok kabul edendir” buyurmuştu.

(“Sübhanallah” diyen Uhuddan daha büyük sevaba kavuşur. “La ilahe illallah” ve “Allahü ekber” demek de böyledir.) [Beyheki]
Rasulullah (sav) şöyle buyurdu:

“Kim bayram günü 300 defa :”Sübhanallahi ve bi hamdihi” der ve bunu Müslümanların ölülerine hediye ederse;her mü’minin kabrine 1.000 nur girer ve o kişi vefat ettiği zaman Allahü teala kendisinin kabri için de 1.000 nur verir.”

(Taberani,Meu’cemü’l-Evsat,1/357)
(Allah indinde en kıymetli söz, “Sübhanallahi ve bihamdihi”dir.) [Müslim]

(“Sübhanallah” diyen Uhuddan daha büyük sevaba kavuşur. “La ilahe illallah” ve “Allahü ekber” demek de böyledir.) [Beyheki]

(Gece ibadeti zor gelen, hayra mal sarf edemeyen veya düşmanla savaşmaya korkan, çok Sübhanallahi ve bihamdihi desin. Bu, Allah yolunda harcayacağı bir altın dağdan daha kıymetlidir) [Taberani]
(Dilde hafif, terazide ağır ve bağışlayıcı olan Allah indinde en kıymetli iki cümle: “Sübhanallahi ve bihamdihi, Sübhanallahilazim”) [Müslim]

(Şu beş şeyi dilinizden düşürmeyin: Sübhanallah, Elhamdülillah, La ilahe illallah ve La havle vela kuvvete illa billah.) [Taberani]

23-Allâhümme salli alâ seyyidinâ Muhammedin ve tekabbel sefâatehül kübrâ ve erfe’a derecetehül ulyâ ve âtihî sü’lehû fil âhireti vel ûlâ kemâ âteyte Ibrâhîme ve Mûsâ.

Her kim bu şekilde salavat-i şerife verirlerse, Efendimiz kendisine, ana, baba ve yakınlarına inşallah şefaatte bulunur.”

24- Allahümme salli ala Muhammedin ve enzilhül münzelel mükarrabe minke yevmel kıyameh*

Manası:
Ey Allah’ım! Hz. Muhammed’e Salatu selam et, ve onu kıyamet gününde sana yakın bir yere(makam-ı Mahmut’a) indir.

Resulü Ekrem (s.a.v.) buyurdu: “Kim bu salavat-i serifeyi okuyarak üzerime salavat getirirse sefaatim ona vacip olmustur.”

25 Allahümme salli ve sellim ve barik ala seyyidina muhammedinil fatihı lima uğlika vel hatimi li ma sebeka ven nasırıl hakkı bil hakkı vel hadi ila sıratıkel müstekıymi sallellahü aleyhi ve ala alihi ve ashabihi hakka kadrihi ve mikdarihil aziym*
.
Manası:
Allahım! Kapalılıkları açan,geçmişe son veren,hakka hakikatla destek olan, mahlukatı senin doğru yoluna ileten Efendimiz Muhammed’e, O’nun aline ve ashabına O’nun yüce kadrü kıymetince salat eyle, selam eyle ve O’nu mübarek kıl.

26-Allahümme salli ve sellim ve barik ala seyyidina Muhammedin ve ala alihi adede in’amillahi ve ifdalih

Seyyid Ahmed Savi Hazretleri buyuruyor:
“Bu salavat-ı şerife mü’min bir kul için dünya ve ahirette rızık kapılarının açılmasına bir vesiledir.Bu o kadar faziletli bir salavat-ı şerifedir ki, sevabını melekler yazmakla bitiremezler.”

27-Allahümme lekel hamu la ilahe illa ente rabbi ve ene abduke , Allahümme salli ve sellim ve barik ala seyyidina Muhammedin ve ala alihi adede in’amillahi ve ifdalih

Seyyid Ahmed Savi Hazretleri buyuruyor:
“Bu salavat-ı şerife mü’min bir kul için dünya ve ahirette rızık kapılarının açılmasına bir vesiledir.Bu o kadar faziletli bir salavat-ı şerifedir ki, sevabını melekler yazmakla bitiremezler.”

28-”Lâ ilâhe illellâhu adede kelimâtihi Lâ ilâhe illellâhu adede halkıhî Lâ ilâhe illellâhu zînete arşihi ,Lâ ilâhe illellâhu mile semâvâtihi Lâ ilâhe illellâhu misle zalike meahü vel hamdülillâhi misle zalike meahü,Allâhummeğfir li zunûbi”

“Allah’ın kelimeleri adedince Lâ ilahe illallah. Yarattıkları adedince Lâ ilahe illallah, Arş ağırlığınca Lâ ilahe illallah. Semâlar dolusu Lâ ilahe illallah. Bunlarla beraber bunların mislince Lâ ilahe illallah. Bunlarla beraber bunların mislince Elhamdülillah.” Böyle dersen ne bir melek sevabını yazmağa takat getirebilir, ne de bir başkası.” (el-Camıu’s-Sağîr)

29-Allahümme salli ala Muhammedin ve Ademe ve Nuhin ve İbrahime ve Musa ve İsa ve Süleyman ve Davut ve Yahya ve Yakup ve Yunus ve Yusuf ve Sit ve İdris ve Hud ve Salih ve Zülkarneyn ve Lut ve İsmail ve İshak ve Eyüp ve Şuayp ve Harun ve Hızır ve İlyas ve Zülkif ve Lokman ve Uzeyr ve Zekeriya ve Yuşa ve Danyal ve Ehli beyti Mustafa ve ma beynehüm minen nebiyyine vel mürseliyn, Salavatüllahi ve selamühü aleyhim ecmain.Allahümme salli ve sellim ve barik ala seyyidina Muhammedinil fatihi lima uğlika vel hatimi li ma sebeka ven nasırıl hakkı bil hakkı vel hadi ila sıratıkel müstekımi, sallellahü aleyhi ve ala alihi ve ashabihi hakka kadrihi ve mikdarihil azim.

Ya Rabbi başta Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.s) olmak üzere bütün resul, nebi, elçi, evliya,asfiya ve onların iman etmiş ailelerine, ümmetlerine,sahabelere,tabiin ve tebai tabiine,Ehli Beyti Mustafa’ya, ailelerimize, sevdiğin kullarına,şehitlere,gazilere, mazlumlara,gariplere, yetim ve öksüzlere, akrabalarımıza,erenlere,şakirtlere,müritlere,cennet ehline,bütün alemlerdeki iman ehline,Senin rızan için çalışanlara, meleklere, zebanilere; Yarattıkların adedince,atomlar, rüzgarlar,moleküller,ışık huzmeleri, yağmurlar, karlar ,kumlar, yapraklar,sayılar,harfler, düşünceler, nesneler, ruhlar, nefesler, hareketler adedince,Seni tespih eden taneler adedince okunmuş Kuranlar, dualar,salavatlar ve Efendimizin Şefaatiyle birlikte Rabbim Senin Sıfatların büyüklüğünce selamımız ve hediyemiz olsun.El Fatiha

DUALAR MANASI-KAYNAGI

“Deki; Eğer duanız olmasa Rabbimin katında ne ehemmiyetiniz var.”
(Furkan suresi 77.Ayet)

“Rabbimiz buyurduki: Bana dua edin size cevap vereyim.”
(Mü’min suresi 60. Ayet)

1-Yâ mukallibel kulûbi sebbit kalbî alâ dînike:
Manası “Ey kalpleri çekip çeviren Rabbim! Kalbimi dînin üzere sâbit kıl.

(Tirmizi 2141).. Tırmizi’de,Şehr ibn-i Havşeb (R A)rivayet ediyor
Hz Şehr:ümmü Seleme (R Anha)’dan:
..
Ey mü’minlerin anası!
Resul-i Ekrem Efendimiz yanınızda bulundukları zaman
en çok yaptığı dua neydi? diye sordum
Ümmü Seleme Hazretleri:
..
Ya mukallibel kulubi sebbit kalbi ala dinike
ey kalpleri çeviren Allah!
benim kalbimi hak dininin üzerinde sabit kıl
diye dua ederdi,cevabını verdi
. ..
2- Selamün kavlen min Rabbin Rahim:
Manası: Onlara merhametli Rabb’in söylediği selam vardır.(Yasin/ 58 )
..

Rabbi inni mağlub.Fentesir ya Erhamerrahimin

Manası:Mağlub oldum, yenildim.Yardım et Ya Rabbi.ve Saffan Suresi 75.ayette Hz. Nuh’un yakarışıdır.
..

3- Allahümme lekel hamdü la ilahe illa ente rabbi ve ene abduke amentu bike muhlisan leke fi esbahtü (emsaytü) ala dini inni ahdike ve va’dike mesteta tü etubu ileyke min seyyi ameli ve estağfiruke bizunubilleti la yağfiruha ila ente
..
Mânâsı: Ey Allah’ım, sana hamd olsun, senden başka ilah yoktur. Sen, benim Rabbimsin, ben de senin kulunum. Ve ben sana halis olarak iman ettim. Sabah ve akşam sana söz verdiğim ve vad ettiğim halde hasbel beşer, yaptığım fena amelimden sana tevbe eder, estağfirullah derim. O günahlarım ki, senden başka onları kimse affetmez.
..
Resûlullah (SAV) Efendimiz hiçbir şeye yapmadıkları yemini bu istiğfar için yaparlar: “Vallahi bir insan bunu gündüzleri üç defa okur vefat ederse cennete gider” yalnız akşamları “inni asbahtü” yerine “İnni emseytü” diye okumalıdır. (Taberani, Evsat Kebir kitaplarında rivayet etmiştir)
.
4- Subhânallâhi ve bihamdihi. . Subhânallâhil-azim -

Ebu Hureyre’den rivayet edildiğine göre:Resulullah Efendimiz
Ve her kim günde yüz kere: Subhanallah ve bi-hamdihi (Allah’ı, ona hamd ederek tesbih ederim) derse o kimsenin günahları deniz köpüğü kadar bile çok olsa dökülür” Sahih-i Müslim’deki hadis numarası: 4857
..
Ebu Hureyre (ra) Allah Resulü (as) şöyle buyurdu, demiştir:
“Dile hafif, mizanda ağır, Allah’a sevgili olan iki kelime (iki cümlecik) vardır Bunlar: Subhanallahi ve bi-hamdihi, subhanallahi’l-azim (Allah’ı, ona hamd ederek tesbih ederim, büyük Allah’ı tesbih, ederim)’dir”
Sahih-i Müslim’deki hadis numarası: 4860
(Gece ibadeti zor gelen, hayra mal sarf edemeyen veya düşmanla savaşmaya korkan, çok Sübhanallahi ve bihamdihi desin. Bu, Allah yolunda harcayacağı bir altın dağdan daha kıymetlidir) [Taberani]

(Dilde hafif, terazide ağır ve bağışlayıcı olan Allah indinde en kıymetli iki cümle: “Sübhanallahi ve bihamdihi, Sübhanallahilazim”) [Müslim]
Kur’an-ı kerimde, Bâkıyat-üs-sâlihat [sürekli kalan iyi işler] geçmektedir. Resulullah buyurdu ki: (Bâkıyat-üs-sâlihatı, çok söyleyin. Bunlar; tesbih, tehlil, tahmid, tekbir ve temciddir.) [Taberani]
(Tekbir Allahü ekber, Tahmid Elhamdülillah, Tesbih Sübhanallah,
Tehlil La ilahe illallah, Temcid La havle vela kuvvete illa billah demektir.)
.
5 Hasbiyallahu la ilahe illa huve aleyhi tevekkeltü ve hüve Rabbul arşil azim

Tevbe süresi:9/129 ( Hasbiyallahu: Allah bana yeter )

Bu ayetteki duayı ilk okuyan İbrahim peygamberdir.

Ayetin meali: “Resulüm! Eğer -büyük bir şefkat ve samimiyetle kendilerine ders vermek istediğin- adamlar, yine de aldırmaz, senden yüz çevirirlerse, de ki: Allah bana yeter, O’ndan başka ilah yoktur. Ben yalnız O’na dayanırım. Çünkü O, büyük Arş’ın, muazzam hükümranlığın sahibidir.”(Tevbe, 9/129).
.
6- La ilahe illallahu vahdehu la şerike leh, lehul mülki ve lehül hamdu yuhyi ve yumitu ve hüve hayyun la yemutu biyed’ ihil hayr ve hüve ala külli şeyin kadir
Allah’tan başka ilah yoktur. O tektir ve ortağı yoktur. Mülk onundur. Hamd edilmeye layık olan Odur. Onun her şeye gücü yeter. Peygamber Efendimiz (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) buyurmuştur.
“Kim sabah namazında selam verdikten sonra, oturmasını bozmadan ve dünya kelamı konuşmadan on kere: “La ilahe illallahu vahdehu la şerike leh, lehül mülkü velehül-hamdü vehüve ala külli şey’in kadir” derse o kimseye on hasene yazılır ve on günahı silinir, on derece yükseltilir, o gün her türlü kötülüklerden ve şeytanın tasallutundan muhafaza edilir, o gün Allah’a şirk koşma hariç her türlü günahları silinir.” (Tirmizi)
(Sabah namazından sonra on defa okuyana, akşama kadar her çeşit zarardan korunur, hiçbir günah ona zarar vermez.) [Nesai]
Ebû Ayyâş ez Zurakî Radı’yallâhu anh naklediyor“Rasûlullâh Salla’llâhu Aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
-Kim sabahleyin, Lâ ilâhe illallâhu vahdehulâ şerike leh, lehül mülkü ve lehül hamdü ve hüve alâ külli şeyin kadiyr, derse; o kimse için İsmail (Aleyhi’s Selâm)’ın evlâdından bir köle azâd etmiş kadar sevap alır… O kimsenin on hatası silinir, on derece terfi eder ve o gün akşama kadar o kimse şeytandan korunmuş olur!..
-Akşamleyin de bu zikri okuyunca, ertesi günün sabahına kadar anılan şeylerin bir mislini kazanır!..”
7- La havle vela kuvvete illa billahil aliyyil azim…..La İlahe İlla Ente Sübhaneke İnni Küntü Minezzalimin

*Güç ve kuvvet, sadece Yüce ve Büyük olan Allah’ın yardımıyla elde edilir Güç ve kuvvet ancak Allah’tandır.

* Senden başka hiçbir ilah yoktur sen bütün noksanlıklardan münezzehsin muhakkak ki ben nefsime zulm edenlerden oldum
.
Ve yine mümâileyh tarafından, bu (Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh)’ okumanın 99 derde deva olacağı ve en azından hüzün ve kederi gidereceği bildirilmiştir.
.
Mu’az ibni Cebel RA’ın rivayetinde, Rasûl-ü Ekrem SAS Hazretleri;
“–Sana cennet kapılarından bir kapıya delâlet edeyim mi?” buyurmuşlar.
O da:
“–Evet yâ Rasûlallah, nedir o?..” demişler.
Efendimiz SAV’ de:
“–(Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh)’tır.” buyurmuşlardır.
Ebu Zer RA Hazretlerinin rivayetlerinde, Rasûl-ü Ekrem SAV Hazretleri:
“–Allah-u Teàlâ Hazretleri bir kuluna nîmet verir, o kul da o nîmetlerin elinde kalmasını isterse, (Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh)’ı çok söylesin!” buyurmuşlardır.
.
Ebû Mûsâ RA’ın rivayet ettiğine göre, Rasûl-i Ekrem SAV Hazretleri buyurmuşlar ki:
“(Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâh)’ı çok şöyle! Çünkü bu cennet hazinelerinden bir hazinedir

(Birinize dert ve bela gelince, Yunus Peygamberin duasını okusun! Allahü teâlâ onu muhakkak kurtarır.) [Tirmizi]
.
(“Lâ ilahe illâ ente, sübhaneke inni küntü minezzalimin” diyen, uğradığı beladan kurtulur.) [İ. Sünni]

(Bir hasta, kırk defa “Lâ ilahe illa ente sübhaneke inni küntü minezzâlimin” okursa, şehit olarak vefat eder. Şifa bulursa, günahları affolur.) [Necat-ül-musalli]
.
8- Subhanellahi velhamdülillahi vela ilahe İllallahu vallahü Ekber.Vela havle vela kuvvete illa billahil aliyyül azim
.
Allah bütün noksan sıfatlardan münezzehtir, bütün hamdler ona mahsustur Allah’tan başka ilah yoktur Allah en büyüktür
.
Hz Ebu Hüreyre (ra) anlatıyor “Kendisi ağaç dikerken yanına Rasûlullah (sas) uğrar ve: “Ey Ebu Hüreyre! Şu diktiğin nedir?” der “Kendim için bir fidan dikiyorum” cevabını verir Aleyhissalatü vesselam, “Sana, senin için daha hayırlı bir dikilecek fidan göstereyim mi?” buyurur Ebu Hüreyre, “Göster, ey Allah’ın Resülü!” der Bunun üzerine sallallahu aleyhi ve sellem: “Sübhanallahi velhamdülillahi ve la ilahe illallahu vallahu ekber (Allah bütün noksan sıfatlardan münezzehtir, bütün hamdler ona mahsustur Allah’tan başka ilah yoktur Allah en büyüktür) de! Bunu söylersen her bir kelimesi için sana Cennette bir agaç dikilir.

Bir başka rivayette de İbni Mes’ud (ra) anlatıyor: “(sas) buyurdular ki: Miraç sırasında Hz İbrahim’le karşılaştım Bana: Ey Muhammed! Ümmetine benden selam söyle ve haber ver ki, cennetin toprağı temiz, suyu tatlıdır Burası (suyu tutacak şekilde) düz ve boştur Oraya atılacak tohum da sübhanallahi, velhamdülillahi ve la ilahe illallahu vallahu vallahü ekber cümlesidir(Tirmizi, Ramuz’ul Ehadis Hâdîs-i Şerif, 4636)
Manâ’sı: Ben ve benden önceki peygamberler (Subhanal lahi vel Hamdülillahı vela ilahe illallahu vallahu ekber)den daha üstün bir tesbihte bulunmadık. (Ramuz’ul Ehadis Hâdîs-i Şerif, 30. Bölüm, No: 440)

9- Allahümme ecirnî minennâr:
Allah’ım, beni Cehennem ateşinden koru”
Müslim b. Hâris et-Temimi babasından şöyle naklediyor:
“Peygamber Efendimiz (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) bana şöyle dedi: ‘Akşam namazını kıldığın vakit, namazdan sonra hiç konuşmadan yedi kez “Allahümme ecirna minennar” de, şayet bunu der ve o gece ölürsen Cehennem ateşinden beraat olunursun ve eğer sabah namazından sonra aynı şekilde dersen ve o gün akşama kadar olan zaman da ölürsen, yine cehennem ateşinden beraat olunursun.” (Ebu Davud, Nesai)
(Sabah-akşam 7 defa “Allahümme ecirni minennâr” diyen Cehennemden kurtulur.) [Ebu Davud]
Bu dua ile ilgili olarak Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur:
Sabah namazını kıldığında hiç kimseyle konuşmadan önce yedi defa “Allahümme ecirnî minennar = Allah’ım, beni Cehennem ateşinden koru” de. Eğer o gün ölürsen Allah senin için Cehennem ateşinden koruyucu bir berat yazar. Akşam namazını kıldığında hiç kimseyle konuşmadan önce yedi defa “Allah’ım, beni Cehennem ateşinden koru” de. Eğer o gece ölürsen Allah senin için Cehennem ateşinden koruyucu bir berat yazar. (Müsned, 4/234)
10- Allahumme inni es’elüke hubbeke ve hubbu men yuhibbüke

Allahım! Senden seni sevmeyi, seni sevenleri sevmeyi ve senin sevgine ulaştıracak amelleri sevmeyi dilerim. Allahım! Senin sevgini bana canımdan, ailemden ve soğuk sudan daha ileri kıl!”

Hz. Davut A.S. Duasıdır. Tirmizî, Daavât 73, Tefsîrü’l-Kur’ân 39

11- Allahumme el himniy rüşdi ve eızni şerre nefsi

Allahım! Beni senin doğru yoluna ilet! Nefsimin şerrinden beni koru!”

İmrân İbni Husayn radıyallahu anhümâ’dan rivayet edildiğine göre Resûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem onun babası Husayn’a dua etmesi için şu iki cümleyi öğretti (Tirmizî, Daavât 70)

12- Kuddüs’ üt tahiru min külle suin. …. Rabbin surni alal gavmil mufsidin
*Her kötülükten arı-kayıtsız .. (Her kötülükten Allaha sığınmak için okunur )
*Fesatçı kavme karşı bana yardım et (Hz.Lut Ey Rabbim )

13- İnnallahe la yağfiru en yüşreke bihi ve yağfiru ma dune zalike limen yeşa
Allah, kesinlikle kendisine şirk koşulmasını bağışlamaz!.. Fakat, bunun dışındakiler! dilediğine bağışlar.. (Şirkten korunmak için )

14- Rabbi inni zalemtu nefsiy zulmen kebirya ve la yağfiruz zunube ila ente yağfirli mağfireten min indike verhamni inneke entel gafirur rahim

Gerçekten nefsime çok büyük zulmettim. İndinden bir mağfiret ile beni, hatamı, cehaletimi, emrinde haddi aşmamı, ciddi veya şaka olarak yaptığım yanlışları, bilmeyerek ya da bilerek yaptığım kusurlarımı; önceden gönderdiklerimi ve sonraya bıraktıklarımı; senin benden daha iyi bildiğin gizli ya da açık işlediğim hatalarımı bağışla ve bana merhamet et!..ALLAHTAN MAGRİFET DİLEMEK.
.
15- Estağfirullah ellezi la ilahe illa Hu el Hayyul Kayyum ve etubu ileyh

Tövbe İstigfar Duası
İbni Mes’ûd radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Her kim ‘estağfirullâh’ellezî lâ ilâhe illâ hû, el-Hayye’l-Kayyûme ve etûbü ileyh: Kendisinden başka ilâh bulunmayan, ebedî hayatla daima diri olan, her şeyin varlığı kendisine bağlı olup kâinatı yöneten Allah’tan beni bağışlamasını diler ve günahlarıma tövbe ederim’ diye yalvarırsa, savaştan kaçmış bile olsa, günahları bağışlanır ”
Ebû Dâvûd, Vitir 26; Tirmizî, Daavât 118; Hâkim, el-Müstedrek, I, 511 Ayrıca bk İbni Mâce, Edeb 57

16- Yâ Hayyü yâ Kayyûm Birahmetike esteğisü. Fe’aslıhlî şe’nî Küllehû ve lâ tekilnî ilâ nefsî tarfete aynin.

Feraha kavuşmak için okunan duadır, zikirdir.
Ey Hayy ve Kayyum olan Allahım! Rahmetinle senden yardımını isterim.
Benim bütün işlerimi, hal ve hareketlerimi düzelt. Beni bir göz
kırpması kadar bile olsun nefsime bırakma amin

17- Allahummeğfirli zenbi küllehu ve dikkahu ve cillehu ve evvelehu ve ahirehu ve ala niyyetehu ve sırrahu

Efendimizin Secdede okuduğu dualardandır.
Hz. Peygamber secdelerinde okurdu (Ebu Davud, II, 28-35).

Allahümmehşürna fi zümretis salihin:
Bizi mahşerde Salihler topluluğu ile yargıla.

18- Rabbişrahli sadri ve yessirli emri. Vahlul ukdeten min lisanî yefğahu ğavli
Ey rabbim. Göğsümü aç, genişlet. İşimi kolaylaştır. Dilimde bulunan düğümü çöz de, anlasınlar beni. ( Taha:25-28 )

19- Bismillahi alâ dînî ve nefsî ve veledî ve ehlî ve mâlî ve makami
Allah’ın ismiyle, dînimi, kendimi, çocuklarımı, âilemi ve malımı
bütün kötülüklerden, koruması için Allah’a emânet ederim.”
Ailemiz için okuyabileceğimiz duadır.

20- Hasbiyellâhü lâ ilâhe illâ hüve aleyhi tevekkeltü ve hüve Rabbül’arşıl’azîm.

Ayetin meali: “Resulüm! Eğer -büyük bir şefkat ve samimiyetle kendilerine ders vermek istediğin- adamlar, yine de aldırmaz, senden yüz çevirirlerse, de ki: Allah bana yeter, O’ndan başka ilah yoktur. Ben yalnız O’na dayanırım. Çünkü O, büyük Arş’ın, muazzam hükümranlığın sahibidir.”(Tevbe, 9/129).
Allah bize yeter..

21- Eûzu bi-afvike min ikâbike ve eûzu bi-ridâke min sahatike ve eûzu bike minke celle vechuke lâ-uhsî senâen aleyke ente kemâ esneyte alâ nefsike

Tevbe İstigfar Duası
Ya Rabbi, cezandan affına sığınırım, gazabından rızana sığınırım, senden sana sığınırım, Zatın yücedir, seni övmek için kelime bulamıyorum, Sen kendini övdüğün gibisin.”

22-Bismillahillezi la yedurru ma’asmihi şey’ün fil erdi ve la fissemai ve hüves semiül alim…
*Yüce ALLAH’ın İsmiyle hareket ederim o yüce ALLAH ki O nun mübarek ismiyle hareket edildiği vakit yerde ve gökte hiçbir şey okuyana zarar veremez O yüce ALLAH her şeyi en iyi işiten ve en mükemmel bir şekilde bilendir.
Korkudan,beladan,büyüden nazardan korunmak için Allah sığınılan duadır.
Rabbi inni lima enzelte ileyye min hayrin fagirun.
* Rabbim! Doğrusu bana indireceğin her hayra (lütfuna) muhtacım,(Allaha kayıtsız muhtaç olma hali, duası )

23- Vezkur abdenâ Eyyûbe, iz nâdâ rabbehû ennî messeniyeş şeytânu bi nusbin ve azâbin.
Hz. Eyüp A.S. yakarışı.Rabbinden medet diliyor.
Şeytan, bütün peygamberlere olduğu gibi, Hz. Eyüp’e de düşman. “Muhakkak ki; şeytan, bana dert ve azap dokundurdu.” diyor.

24- Rabbi euzü bike min hemezeti’ş şeyatin ve eûzu bike rabbi en yahdurûn
Rabbim şeytanın kışkırtmasından Sana sığınırım ve onların benim yanımda bulunmalarından da .(sana sığınırım ) (Müminin, 23/ 97-98 )

25- Estagfirullah min külli ma kerihallah…
*Ya Rabbi, razı olmadığın, beğenmediğin şeylerden, yaptıklarımı af et, yapmadıklarımı da yapmaktan koru! (Tövbe istiğraf duasıdır ).

Ve hıfzan min kulli şeytanîn mârid (Saffat Süresi /7 )
* Onu itaatten çıkan her şeytandan koruduk.

26- Şehidallahu ennehu la ilahe illa huvel melaiketü ve ulul ilmi kaimen bil kıst. La ilahe illa hüvel azizül hakim
(Ali İmran Süresi /18)

Allah (cc) şehadet eder ki O’ndan başka Varlık (ULUHİYET) sahibi yoktur Melekler ve adl üzere kıvam bulmuş olan ilim sahipleride şehadet ederler Allah’tan başka ilah yoktur O, Aziz ve hakimdir ”

27- Rabbi inni zalemtu nefsi zulmen kebiyra ve lâ yağfiruz zunûbe illâ ente, fağfirli mağfireten min indike, verhamni, inneke entel gafûrur rahîm

Rabbim, nefsime büyük zulûmde bulundum, (nefsimin hakikatının hakkını veremedim), bu suçumu da senden gayrı bağışlayacak yoktur. İndinden gelen bir bağışlayıcılıkla beni bağışla, merhamet et, şüphesiz ki sen bağışlayıcı ve rahimsin.

Tövbe İstiğfar Duasıdır.
Hazreti Ebû Bekir Sıddık (Allah razı olsun ondan) sordu Rasûl aleyhisselâma:
-Ya Rasûlullah, namazdan çıkmadan evvel ne okuyayım?
Namazlarda, selâm vemeden evvel okuması için Efendimiz Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem de Hazreti Sıddîk’a bu istiğfarı öğretti.
Hazreti Sıddîk da namazlarda selâm vermeden önce bu duayı okudu.

28- Allâhümmağfirli hatıyeti ve cehli ve israfı fi emri ve ma ente â’lemu bihî minni.

Tövbe istiğfar duasıdır.
Allah’ım! Benim hatamı, cehlimi isimdeki taşkınlığı ve benden daha iyi bildiğin şeyi bana bağışla. (Ebu Musa Eî-Eş’arî’den rivayet edilmiştir)

29- Allâhümmağfirli hezli ve ciddi ve hatai ve amdi ve küllü zâlike indi.

Allahım! Günahlarımı, bilgisizlik yüzünden yaptıklarımı, haddimi aşarak işlediğim kusurlarımı, benden daha iyi bildiğin bütün suçlarımı bağışla!
Buhârî, Daavât 60; Müslim, Zikir 70.

30-”Lâ ilâhe illellâhu adede kelimâtihi Lâ ilâhe illellâhu adede halkıhî Lâ ilâhe illellâhu zînete arşihi ,Lâ ilâhe illellâhu mile semâvâtihi Lâ ilâhe illellâhu misle zalike meahü vel hamdülillâhi misle zalike meahü,Allâhummeğfir li zunûbi”

“Allah’ın kelimeleri adedince Lâ ilahe illallah. Yarattıkları adedince Lâ ilahe illallah, Arş ağırlığınca Lâ ilahe illallah. Semâlar dolusu Lâ ilahe illallah. Bunlarla beraber bunların mislince Lâ ilahe illallah. Bunlarla beraber bunların mislince Elhamdülillah.” Böyle dersen ne bir melek sevabını yazmağa takat getirebilir, ne de bir başkası.” (el-Camıu’s-Sağîr)

31-La ilahe illallahu vahdehu la şerike leh, lehul mülki ve lehul hamdu yuhyi ve yumit ve hüve Hayyun la yemut. Biyed’ihil hayr ve hüve ala külli şeyin kadir

Allah’tan başka hiçbir ilâh yoktur; o tektir, ortağı yoktur. Mülk onundur, hamd ona mahsustur ve o her şeye kàdirdir.
Hazret-i İsmâil neslinden on köle azad etmiş gibi sevaba nâil olacağı ve tam bir ihlâsla kalben tasdik, lisânen de söylediği takdirde, Hazret-i Allah Celle ve A’lâ’nın o zikri söyleyen kuluna re’fet ve rahmet nazarıyla bakacağı ve onun tevhidini ve şükrünü kabul edip, taleb ve isteklerine icâbetle hacetlerini de kaza edeceği gibi, bu tesbihi zikredenlerden daha çok bir sàlih amel sahibi de bulunmayacağı ayrıca bildirilmiştir. (Et-Tergîb, 2/418)

Efendimiz SAS Hazretleri buyurmuşlar ki:

“Duaların en hayırlısı, Arafe gününde yapılan duadır. Ben ve benden evvelki bütün peygamberlerin dualarının en hayırlısı da, (Lâ ilâhe illallàhu vahdehû lâ şerîke leh, lehül-mülkü ve lehül-hamdü ve hüve alâ külli şey’in kadîr.) zikridir.” (Feyzül-Kadîr, 3/4005)

32- Sübhane Rabbiye’l-Azim
“Büyük olan rabbim her türlü kusurdan uzaktır.”.

Semi Allahu Limen Hamideh
Allah, kendisine hamd edenleri işitir

Rabbena leke’l-hamd
Ey Rabbimiz! Her çeşit hamd ancak sanadır.
Zerreden,atomdan, galaksilere bütün kainat Allah’ın huzurunda eğilmiş bu zikri
etmektedir.Meleklerin yaptığı zikirlerdir

33- Allahümme yâ ğaniyyu yâ hamîîdu yâ mübdiu yâ mûîdu yâ rahîmû yâ vedûd. Eğninî bi halâlike an harâmike ve bi-fadlike ammensivâk

Ey zengin olan bütün hamdler kendisine ait olan Ey yoktan yaratan ve tekrar iade edecek olan ey çok acıyan ve (dostlarını) çok seven ‘ım! Beni helalinle haramından ve fazl-u kereminle senden başkaların(a muhtaç olmam)dan müstağnî kıl!”

“Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in bana öğrettiği bir takım kelimeleri sana öğreteyim mi? Üzerinde Uhud dağı kadar borç olsa da elbette bu kelimeler sayesinde, Allahu Teala onları sana ödettirir” buyurmuş ve sonra bu duayı ona öğretmiştir (Tırmizi, Deavat:111:İthaf:3/271)

33- El azim ellezi la ilahe illa hüvel hayyel kayyume ve etubü ileyh

İbni Mes’ûd radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
.
“Her kim ‘estağfirullâh’ellezî lâ ilâhe illâ hû, el-Hayye’l-Kayyûme ve etûbü ileyh: Kendisinden başka ilâh bulunmayan, ebedî hayatla daima diri olan, her şeyin varlığı kendisine bağlı olup kâinatı yöneten Allah’tan beni bağışlamasını diler ve günahlarıma tövbe ederim’ diye yalvarırsa, savaştan kaçmış bile olsa, günahları bağışlanır”

Ferdün Hayyun Kayyumun Hakemün Adlun Kuddusun

Ya Rabbi başta Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.s) olmak üzere bütün resul, nebi, elçi, evliya,asfiya ve onların iman etmiş ailelerine, ümmetlerine,sahabelere,tabiin ve tebai tabiine,Ehli Beyti Mustafa’ya, ailelerimize, sevdiğin kullarına,şehitlere,gazilere, mazlumlara,gariplere, yetim ve öksüzlere, akrabalarımıza,erenlere,şakirtlere,müritlere,cennet ehline,bütün alemlerdeki iman ehline,Senin rızan için çalışanlara,meleklere,zebanilere;Yarattıkların adedince,atomlar, rüzgarlar,moleküller,ışık huzmeleri, yağmurlar,karlar ,kumlar, yapraklar,sayılar,harfler, düşünceler,nesneler,ruhlar,nefesler,hareketler adedince,Seni tespih eden taneler adedince okunmuş Kuranlar,dualar,salavatlar ve Efendimizin Şefaatiyle birlikte Rabbim Senin Sıfatların büyüklüğünce selamımız ve hediyemiz olsun.El Fatiha

Avatar

Mehmet

12 Mart 2013 Saat 19:14

çok iyi anlatılmış thank you

Avatar

yusuf

10 Haziran 2013 Saat 19:30

Allah razı olsunn.. emegi gecenin derleyip toparlayanın bunları bizlere sunanların ana-baba akraba talukatına gelmişine geçmişine başta iki cihan serveri Hz.Muhammed (s.a.v) olmak üzere bütün gelmiş gecmiş peygamberlere ulemalara sıddıklara alimlere evliyalara enbiyalara mürşitlere Allah dostlarına müslüman olarak yaşamakta olan ve müslüman olarak ölmüş bütün meftaralara acizane nefsime Yüce Allahtan rahmet niyaz ediyorum..Allah bizi iki cihanda da aziz etsin..Allah yar ve yardımcımız olsun…

Avatar

TAHA TAHSİN ASLAN

02 Kasım 2013 Saat 05:07

İAMA-I GAZALİ, büyük İslam alimi. Allaha hamdolsun. Biz 65 civarında kardeşimizle KALPLERİN KEŞFİNİ okuyoruz.

Bu eserini, KİMYA YI SAADET, ABİDLER YOLU ve İHYA YI ULUMİDDİN eserlerini ailece, akrabalarınızla, komşularınızla ve arkadaşlarınızla beraber günde en az 1 sayfa okuyabilirsiniz.

Ankara da oturanlar bize ve derslerimize şahsen de katılabilirler.

Selam ve dualarımla,
Pedagog Taha Tahsin Aslan
vision12×12@hotmail.com
Tel- 0544-2056837

Yorum Yapın